شاید اصطلاح «فیلمبرداری در لاگ (Log)» را شنیده باشید. در ادامه میفهمید این اصطلاح به چه معناست و همچنین با حالتهای مختلف Canon Log که در اکثر دوربینهای بدونآینه سری EOS R وجود دارند آشنا میشوید.

Log: یک روش کدگذاری برای ثبت دامنه دینامیکی گستردهتر
رکورد لاگ (Log recording) یک حالت کدگذاری است که به دوربین دیجیتال اجازه میدهد دامنه دینامیکی بیشتری (یعنی تنهای روشن تا تاریک) را ثبت کند، تا جزئیات بیشتری در نورهای شدید و سایهها حفظ شود. این حالت نوعی «گاما» محسوب میشود: تابعی که تفاوت بین نحوهی ثبت دیجیتال تصویر توسط دوربین و آنچه چشم انسان درک میکند را اصلاح میکند.
در ادامه، اسکرینشاتهایی از استاندارد Rec.709 و Canon Log 3 آورده شده. چه چیزی متوجه میشوید؟
(تمام نسخههای Canon Log در مقایسه با فیلمبرداری استاندارد، همین تفاوت کلی را ایجاد میکنند.)


خورشید و ابرهای اطراف آن در ضبط Rec.709 تقریباً سوخته به نظر میرسند، درحالیکه ضبط Log جزئیات بیشتری را در نواحی روشن حفظ میکند. تصویر لاگ معمولاً هنگام خروج از دوربین فلت و کمکنتراست است و باید در مرحلهی اصلاح رنگ (کالرگریدینگ) رنگ و کنتراست به آن اضافه شود—اما همین اطلاعات زیاد تنالیتهای است که در گریدینگ کمک بزرگی محسوب میشود.
لاگ چگونه کار میکند؟
مرور کلی: تصاویر دیجیتال چگونه ضبط میشوند؟
در طول فیلمبرداری دیجیتال، نوری که وارد پیکسلها میشود، یک سیگنال آنالوگ تولید میکند که سپس به سیگنال دیجیتال تبدیل میشود. این تبدیل شامل اختصاص دادن یک مقدار عددی به اطلاعات روشنایی هر پیکسل است. گاما، رابطه بین شدت واقعی نور (تنها) و مقدار عددی که دوربین ثبت میکند را مشخص میکند.
چرا به گاما نیاز داریم: «ادراک» دوربین در مقابل ادراک چشم انسان
دوربینها نور را متفاوت از انسان میبینند. حالتهای استاندارد ضبط (مثل Rec.709) نور را همانطور که دوربین آن را میبیند ثبت میکنند: بهصورت خطی و مطلق. برای مثال، اگر بخشی از تصویر دو برابر روشنتر باشد، دوربین مقدار عددیای ثبت میکند که نشان میدهد این بخش دقیقاً دو برابر روشنتر است.
اما چشم انسان نسبت به اختلاف شدت نور، بهویژه در نواحی هایلایت، حساسیت کمتری دارد. از یک جایی به بعد، ما دیگر تفاوتی احساس نمیکنیم—همهچیز روشن و کاملاً سفید دیده میشود. هر ذره اطلاعات نوری، دادهای است که فضای ذخیرهسازی میگیرد، و ثبت اطلاعاتی که قابل مشاهده نیستند کارآمد نیست.
به همین دلیل گاماها یا روشهای اصلاح گاما ساخته شدند تا اطلاعات بهصورت غیرخطی ذخیره شوند:
این روشها اطلاعات را در محدودههایی که چشم قادر به تشخیص آنهاست حفظ میکنند و اطلاعات کمتری را در محدودههایی که قابل دیدن نیستند ذخیره میکنند.
لاگ (Log) نوعی گاما است که برای تقلید از نحوهی ثبت نور توسط نگاتیو فیلم اختراع شد. نام آن از مقیاس لگاریتمی گرفته شده، چون به جای خطیبودن، دادهها را روی مقیاس لگاریتمی رمزگذاری میکند. خروجی آن حاوی اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات تونال قابل مشاهده برای انسان است—به همین دلیل تصویر خروجی فلت و کمکنتراست دیده میشود.
Canon Log در این صحنهها امکانات بیشتری ایجاد میکند
صحنههای با کنتراست بالا
صحنههای روشن که حفظ جزئیات هایلایت مهم است (مثلاً لباس عروس در فضای باز)
پروژههایی که نیاز به اصلاح رنگ دارند
از آنجایی که Canon Log اطلاعات تونال بیشتری نسبت به حالتهای استاندارد حفظ میکند، برای صحنههای با کنتراست بالا ایدهآل است، جایی که باید هم جزئیات سایه و هم هایلایت حفظ شوند. مثالها شامل منظرههایی با طلوع/غروب خورشید یا صحنههایی است که داخل و بیرون یک فضا با هم دیده میشود.
Canon Log در حفظ جزئیات هایلایت بسیار قدرتمند است، و برای صحنههای بسیار روشن هم ایدهآل است. نمونهی معروف، عکاسی و فیلمبرداری از عروس در فضای باز است که معمولاً لباس روشن در نور زیاد میسوزد.
حجم زیاد اطلاعات ذخیرهشده در Log اجازه میدهد اصلاح رنگ در مرحله پستولید شدیدتر انجام شود بدون اینکه کیفیت افت کند.
درحالیکه تصویر Log هنگام خروج از دوربین نسبتاً فلت است، جزئیات بیشتری در هایلایتها و سایهها حفظ میکند—مثل جزئیات آسمان اطراف خورشید در Canon Log 3. همین مسئله باعث میشود انتقال تونها هنگام گریدینگ نرمتر و طبیعیتر باشد.
آیا میدانستید: Canon Log کمک میکند دوربینهای دیجیتال به ظاهر سینمایی نزدیکتر شوند؟



فیلمهای سینمایی نگاتیوی معمولاً دامنه دینامیکی حدود ۱۲ استاپ دارند؛ همین باعث رنگهای عمیقتر و حس سهبعدیت بیشتر تصویر میشود. دوربینهای ویدئویی دیجیتال که برای تلویزیون طراحی شدهاند، تصویر شارپ و پرکنتراست میگیرند اما دامنه دینامیکی محدودتری دارند. ترکیب این دو در پروژههای مشترک (سینما + دیجیتال) همیشه چالشبرانگیز بوده است.
لاگ این فاصله را با شبیهسازی رفتار نگاتیو فیلم پر میکند.
اولین دوربینی که Canon Log داشت EOS C300 بود—اولین دوربین سینمایی دیجیتال کانن که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. تمام دوربینهای Cinema EOS مجهز به Canon Log هستند و بسیاری از دوربینهای جدیدتر سری EOS R هم حداقل یک حالت Canon Log دارند.
تفاوت Canon Log، Canon Log 2 و Canon Log 3 چیست؟
سه نوع Canon Log وجود دارد:
Canon Log (اصلی)، Canon Log 2 و Canon Log 3.
Canon Log (نسخه اصلی)
دامنه دینامیکی: حدود ۱۲ استاپ
۸۰۰%
ویژگی خاص: گریدینگ راحتتر چون کیفیت تصویر نزدیک به Rec.709 است.
Canon Log 2
دامنه دینامیکی: حدود ۱۵ استاپ
۱۶۰۰%
ویژگی خاص: ویژگیهای مشابه فیلم؛ حفظ بهتر جزئیات در تونهای میانی و تاریک.
Canon Log 3
دامنه دینامیکی: حدود ۱۳.۳ استاپ
۱۶۰۰%
ویژگی خاص: حفظ مزایای Canon Log اصلی + دامنه دینامیکی بیشتر، مخصوصاً در هایلایتها.
Canon Log 3

اکثر دوربینهای Cinema EOS و بسیاری از دوربینهای سری EOS R حداقل Canon Log 3 دارند. این نسخه نسخهی ارتقایافته Canon Log اصلی است و جزئیات هایلایت را بهتر حفظ میکند. مانند نسخه اصلی، کیفیت تصویر بسیار نزدیک به Rec.709 میدهد. خروجی آن فلت است، اما با کمترین میزان گریدینگ میتوان رنگها را برگرداند. این حالت برای پروژههایی که نیاز به پردازش سریع دارند مناسبترین است.
Canon Log 2
Canon Log 2 دامنه دینامیکی گستردهتری نسبت به Log 3 ارائه میدهد: حدود ۱۵ استاپ. این نسخه در حفظ جزئیات نیمتنها و سایهها عملکرد بهتری دارد. اما همین مسئله باعث میشود تصویر خروجی آن فلتتر و کمرنگتر باشد و گریدینگ آن دشوارتر شود.
این نسخه مناسب پروژههای بزرگتر است که قرار است اصلاح رنگ سنگین روی تصویر انجام شود.
برش از نواحی سایه
در کراپهای نزدیک، جزئیات در مناطق سایه—مثل درختهای اطراف خانهها—در Canon Log 2 واضحتر از Log 3 دیده میشوند.
ابزاری برای خلق تصاویر چشمگیر
دامنه دینامیکی وسیع Canon Log امکان تولید پروژههای HDR را فراهم میکند. HDR یعنی تصویری با دامنه دینامیکی مشابه چشم انسان و بنابراین واقعیتر.
HDR همراه با رزولوشنهای بالا مثل 4K یا 8K قدرت واقعگرایی را چند برابر میکند.
همچنین Canon Log همیشه با عمق رنگ 10-bit ضبط میشود که اطلاعات رنگی فراوانی برای اصلاح رنگ فراهم میکند.
با استفاده از دامنه دینامیکی گستردهی نزدیک به واقعیت و اعمال گریدینگ مناسب برای ایجاد حس و حال، میتوانید تصاویری تولید کنید که از نظر بصری فوقالعاده و تأثیرگذار باشند.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی تعمیر دوربین کانن














