دوربین پیشرفته کانن Canon EOS R5 II یکی از جدیدترین دوربینهای بدون آینه فول فریم و حرفهای کمپانی کانن است که در درون بدنه آن از یک سنسور CMOS چند لایهای و بسیاری از ویژگیهای فوکوس خودکار موجود در مدل پرچمدار جدید این شرکت، یعنی دوربین کانن R1، استفاده شده است.
برخی از ویژگی های اصلی موجود در این دوربین عبارتند از :
- سنسور CMOS لایهای 45 مگاپیکسلی
- انتخاب سوژه فوکوس خودکار با کنترل چشم
- عکاسی پیوسته تا 30 فریم بر ثانیه با ویزور بدون قطع تصویر
- استابیلایزر تصویر داخل بدنه با اصلاح لرزش تا 8.5 استاپ، هماهنگ با لنز
- قابلیت پیشضبط (تا 0.5 ثانیه در عکسها، 3 یا 5 ثانیه در ویدیو)
- ضبط ویدیو Raw 8K تا 60 فریم بر ثانیه
- پروفایل Canon C-Log2
- نمایش طول موجها و رنگهای اشتباه
- فوکوس خودکار آموزشدیده با یادگیری ماشین برای عکاسی از صحنه های ورزشی خاص
- کاهش نویز یا افزایش کیفیت تصویر پس از ثبت عکس با کمک هوش مصنوعی
- Wi-Fi 6E (802.11ax)
- یک درگاه CFexpress Type B، 1 درگاه UHS-II SD
- دوربین Canon EOS R5 II با قیمت پیشنهادی 4299 دلار در دسترس است که 400 دلار بیشتر از مدل اصلی است (اگر تورم را در نظر بگیریم، از نظر واقعی ارزانتر است). یک کیت با لنز RF 24-105mm F4 L IS USM با قیمت پیشنهادی 5399 دلار عرضه میشود.
بزرگترین تغییربعه وجود آمده در دوربین EOS R5 II، استفاده از سنسور CMOS چندلایهای است. همانطور که قبلاً مشاهده کردهایم، این سنسور به دوربین اجازه میدهد تا اطلاعات موجود در سطح سنسور را بسیار سریعتر از چیپهای BSI یا FSI معمولی خوانده و آنها را مورد پردازش قرار دهد . این سرعت بالا به دوربین این امکان را میدهد که ویدیوهای 8K را تا 60 فریم در ثانیه ضبط کند و شاتهای پیوسته عکاسی متوالی را تا 30 فریم در ثانیه ثبت کند.
اگر 30 فریم در ثانیه برای نوع عکاسی شما زیاد باشد، شما می توانید دوربین خود را به طور سفارشی برای عکاسی با سرعتهای 20، 15، 10 یا 5 فریم در ثانیه تنظیم کنید.
در نمایندگی تعمیر دوربین کانن ما متوجه این موضوع شدیم که نرخ خواندن در حالت عکاسی 6.3 میلیثانیه (تقریباً 1/160 ثانیه) است و به نظر میرسد که سطح سنسور دوربین اطلاعات موجود را به صورت 16 خطی پردازش میکند. این حالت کمی کندتر از دوربینهایی مانند Z8 است (تقریباً 1/270 ثانیه).
سنسور به کار رفته در درون بدنه دوربین کانن EOS R5 II از طراحی فوکوس خودکار Dual Pixel AF Canon استفاده میکند که در طراحی و فناوری آن برای هر پیکسل دو فوتودیود وجود دارد، به این معنی که تقریباً تمام سنسور برای فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز قابل استفاده است.
اما این دوربین از چیدمان کراس تایپ که در EOS R1 استفاده شده، برخوردار نیست. همچنین گزینه Dual Pixel RAW که در مدل اصلی R5 وجود داشت، حذف شده است، ولی احتمالاً تعداد کمی از افراد از این ویژگی استفاده مفید کرده بودند.
فوکوس خودکار با کنترل چشم
دوربین EOS R5 II از نسخه بهروزرسانیشده فوکوس خودکار با کنترل چشم بهره میبرد که در دوربین EOS R1 نیز قابل استفاده است. مشابه با نسخه قبلی این ویژگی در دوربین EOS R3، این قابلیت به شما امکان میدهد تا با نگاه کردن به سوژه، آن را برای فوکوس انتخاب کنید. به محض اینکه دکمه شاتر را نیمهفشار داده یا دکمه AF-On را فشار دهید تا فوکوس شروع شود، دوربین سوژهای که نزدیکترین به محلی است که فکر میکند شما به آن نگاه میکنید را انتخاب خواهد کرد.
نسخه جدید این سیستم از حسگرهایی با میدان دید وسیعتر استفاده میکند تا به طور کلی دید بهتری از چشم ایجاد کند و از الگوریتمهای بهبودیافتهای برخوردار است که در مواقعی که چشم از دیدبین دورتر است، عملکرد بهتری خواهد داشت. این ویژگی بهویژه برای کسانی که عینک میزنند مفید است و با حالت شناسایی عینک پشتیبانی میشود تا از اشتباهات سیستم به دلیل لنز اضافی و فاصله بین حسگر و چشم جلوگیری شود.
پردازشگر کمکی "Digic Accelerator"
دوربین EOS R5 II از پردازشگر کمکی "Digic Accelerator" استفاده میکند که در دوربین R1 نیز به کار رفته است. توضیح کانن در مورد این پردازشگر مشابه با توصیف سونی از واحد پردازش هوش مصنوعی خود است: یک پردازشگر اختصاصی که تمرکز آن بر پردازش الگوریتمهای پیچیدهای است که توسط مکانیزمهای هوش مصنوعی تولید میشود. این به این معنی است که پردازشگر اصلی میتواند تمرکز خود را بر کارهایی مانند اندازهگیری فاصله و ارتباط با لنز حفظ کند و از انجام همزمان تمامی وظایف خودداری کند.
کانن اعلام کرده است که این پردازشگر به اجرای الگوریتمهای پیچیدهتر برای تنظیم نوردهی و تنظیم سفیدی کمک میکند، که این امر به بهبود عملکردهای اصلی دوربین و همچنین پشتیبانی از ویژگیهای جدید آن میانجامد.
پیشضبط
مانند دوربین R1، دوربین R5 II نیز قادر است تا نیم ثانیه پس از نیمهفشار دادن دکمه شاتر، قبل از فشردن کامل شاتر، اقدام را ضبط کند. همچنین این دوربین میتواند تا 3 یا 5 ثانیه از ویدیو را پیشضبط کند.
حالتهای اولویت عملکرد
یکی از بزرگترین ویژگیهایی که دوربین EOS R5 II از مدل R1 به ارث برده، مجموعه حالتهای فوکوس خودکار اولویتدار عمل است. این حالتها بر پایه یادگیری ماشینی طراحی شدهاند و نحوه قرارگیری بدن بازیکنان و وضعیت توپ در لحظات کلیدی در ورزشهای مختلف را شبیهسازی میکنند. دوربین قادر است توپ را دنبال کرده و تشخیص دهد کدام بازیکن باید در اولویت فوکوس قرار گیرد. به عنوان مثال، کانن اعلام کرده است که حالت فوکوس خودکار برای فوتبال/ساکر بهگونهای آموزش دیده است که بتواند مواردی همچون "شوت، هد، پاس کوتاه، پاس بلند، دریبل، دفع توپ، ضربه ایستگاهی، سیو توسط دروازهبان، پرتاب اوت و تکل لغزشی" را تشخیص دهد.
در زمان عرضه، EOS R5 II حالتهای فوکوس خودکار برای ورزشهایی مانند فوتبال (در مدلهای دارای فریمور نرمافزار ایالات متحده با نام "Soccer")، بسکتبال و والیبال خواهد داشت. کانن اشاره نکرده که آیا قصد دارد ورزشهای دیگری را از طریق بروزرسانی نرمافزار اضافه کند یا نه، اما بهطور غیرمستقیم اشاره کرده که این امکان ممکن است در آینده فراهم شود.
اولویت افراد ثبتشده
علاوه بر شناسایی انواع مختلف سوژههای عمومی، دوربین EOS R5 II قادر است حداکثر ده مجموعه از ده نفر را در حافظه خود ذخیره کند. با فعال کردن این قابلیت، دوربین سعی خواهد کرد به افرادی که شناسایی کرده، در صحنه اولویت دهد. این ویژگی میتواند در شرایط مختلفی مفید باشد؛ به عنوان مثال، در یک رویداد ورزشی برای ثبت عکسهای خاص از بازیکنان خاص یا در عکاسی عروسی، جایی که میتوانید دوربین را تنظیم کنید تا عروس را به جای سایر مهمانان که به نقطه فوکوس نزدیک میشوند، در اولویت قرار دهد.
علاوه بر این، میتوانید یک اولویت رتبهبندی برای افرادی که شناسایی کردهاید، ایجاد کنید. به این ترتیب، دوربین خواهد دانست که ابتدا باید روی عروس فوکوس کند، سپس روی داماد، بعد از آن روی شاهد عروس و به همین ترتیب. این ویژگی با وجود اینکه فقط یک تصویر از هر سوژه به دوربین داده شده، به خوبی در شناسایی افرادی که باید در اولویت قرار گیرند عمل میکند.
مانند دوربین R1، EOS R5 II دو گزینه برای پردازش مجدد فایلها پس از عکاسی دارد که از قدرت الگوریتمهای هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت استفاده میکند. این دوربین به دلیل محدودیتهای پردازشی و عمر باتری، قادر به اعمال این پردازشها در حین عکاسی نیست، بنابراین باید پس از عکاسی تصاویری را که میخواهید پردازش کنید، انتخاب کنید. حتی با داشتن یک چیپ اختصاصی "تسریعکننده"، هر یک از این فرآیندها چند ثانیه زمان میبرد تا روی هر فایل اعمال شوند.
اولین گزینه، افزایش وضوح تصاویر تا دو برابر وضوح اصلی (چهار برابر تعداد پیکسلها) است. این فرآیند از یادگیری ماشینی برای پیشبینی آنچه که ممکن است بین پیکسلهای ضبطشده رخ دهد، استفاده میکند تا وضوح ظاهری تصاویر افزایش یابد. جالب اینجاست که این پردازش تنها روی تصاویر JPEG یا HEIF قابل اعمال است و روی دادههای Raw تاثیر ندارد.
گزینه دیگر، اعمال کاهش نویز پیچیده از طریق "شبکه عصبی" به فایلها است. این روش مبتنی بر یادگیری ماشینی است و تلاش میکند تا تفاوت بین نویز و جزئیات تصویر را تشخیص داده و تصویری تمیز و در عین حال با جزئیات بالا ارائه دهد. این گزینه میتواند روی فایلهای Raw اعمال شود، اما طبق گفته کانن، تصاویری که پس از پردازش به صورت JPEG ایجاد میشوند، دیگر قابل افزایش اندازه نخواهند بود.
تشخیص تاری/خارج از فوکوس
یکی دیگر از ویژگیهای پس از عکاسی که EOS R5 II به دست آورده است، توانایی بررسی میزان فوکوس سوژه انتخابی است. این قابلیت بر اساس سیستم شناسایی سوژه دوربین عمل میکند و بهترین عملکرد را در شناسایی چهرههای انسانی دارد.
دوربین به تصاویر خود برچسب متادیتا اضافه میکند که سوژههایی را که بیشترین فوکوس را دارند شناسایی میکند. این برچسبها میتوانند برای فیلتر کردن تصاویر در حالت پخش روی دوربین یا در نرمافزار Canon Digital Photo Pro هنگام بازگشت به کامپیوتر استفاده شوند. با این حال، محدودیتهایی برای زمانی که این سیستم فعال است وجود دارد: شما باید از حالت شاتر الکترونیکی استفاده کنید و همچنین تشخیص سوژه باید فعال باشد. علاوه بر این، این قابلیت تنها برای تصاویر JPEG قابل استفاده است. اگر دوربین شما در حالت Raw + JPEG تنظیم شده باشد، این ویژگی همچنان عمل میکند، اما شما تنها میتوانید نتایج را بررسی کنید یا تصاویر را فیلتر کنید در صورتی که فایل Raw حذف شده باشد.
اگرچه R5 II نمیتواند به سرعت EOS R1 عکاسی کند، اما با سرعت عکاسی 30 فریم بر ثانیه، میتوانید از توانایی تمرکز روی واضحترین عکسها بهرهمند شوید.
ضد سوسو زدن
مانند EOS R3، دوربین EOS R5 II گزینههایی برای همگامسازی شلیک دوربین با نقطه روشنترین بخش چرخه روشنایی چراغهایی که با فرکانس 100 یا 120 هرتز سوسو میزنند، در پاسخ به برق 50 یا 60 هرتز دارد. همچنین یک حالت ضد سوسو زدن فرکانس بالا نیز وجود دارد که نرخ سوسو زدن منابع نوری با سوسو سریع مانند LEDها را ارزیابی کرده و سرعت شاتر کسری در یک فرکانس هارمونیک انتخاب میکند تا از ایجاد باندینگهای قابل مشاهده جلوگیری کند.
استفاده از این حالتها سرعت شلیک دوربین را بهطور قابل توجهی کاهش میدهد، زیرا تنها در لحظات خاصی از چرخه سوسو زدن نور میتوان شلیک کرد. برای چرخه سوسو زدن 100/120 هرتز، کانن سرعتهای 12 تا 15 فریم بر ثانیه در حالت شاتر الکترونیکی، 8.6 فریم بر ثانیه در حالت شاتر الکترونیکی اول و 4.8 فریم بر ثانیه در حالت مکانیکی را اعلام کرده است.
با این حال، EOS R5 II همچنان شاتر مکانیکی دارد که در صورت نیاز میتوان از آن استفاده کرد، برای مثال برای همگامسازی فلاش در سرعتهای بالاتر. این قابلیت میتواند در عکاسی مداوم تا سرعت 12 فریم بر ثانیه استفاده شود.
جدیدترین قابلیت های فیلمبرداری
دوربین EOS R5 II مجهز به یک سوکت HDMI کامل است که از طریق آن میتواند جریان ویدیوی Raw را خروجی دهد. حسگر Stacked که در این دوربین بهکار رفته، پایهگذار بسیاری از پیشرفتهای EOS R5 II در قابلیتهای ویدئویی است. علاوه بر سرعت جدید، کانن تلاش کرده است تا قابلیت استفاده از این دوربین به عنوان یک دوربین ویدیویی حرفهای را بهبود بخشد و ویژگیهایی از خط Cinema EOS خود را (که در نهایت) به این مدل اضافه کرده است.
بنابراین، علاوه بر قابلیتهای ضبط 8K و ویدیوی Raw داخلی، R5 II همچنین اولین دوربین از سری اصلی EOS است که به ویژگیهایی مانند نمایش موج، نمایش رنگ نادرست (false color)، خطهای زیبرا و بهینهسازی آسانتر نوردهی مجهز شده است. همچنین این دوربین دارای یک لامپ شبیهسازی است که به فرد مقابل دوربین نشان میدهد که دوربین در حال ضبط است.
EOS R5 II قادر به ضبط فیلم با کیفیت بالا (8K Raw یا 4K فشردهشده) روی کارت CFexpress خود است، در حالی که ویدیوی پروکسی با وضوح پایینتر و فشردهشده بیشتر را روی کارت SD ضبط میکند.
ویدیوی Raw
دوربین EOS R5 II قادر است فیلمهای 8K Raw را با حداکثر 60 فریم بر ثانیه یا ویدیوی 'SRAW' 4K را تا 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. هر دو گزینه از نسبت ابعاد 1.89:1 فرمت DCI استفاده میکنند. کانن جزئیات بیشتری در مورد نحوه تولید 4K Raw (کاهش اندازه یا نمونهبرداری مجدد) ارائه نکرده است. این دوربین از فرمت فشرده 'Raw Light' کانن برای فیلمهای 50 و 60 فریم بر ثانیه استفاده میکند تا اندازه فایلها قابل مدیریت باشد.
نرمافزارهای DaVinci Resolve و Premiere بهطور بومی از فرمتهای Raw و Raw Light کانن پشتیبانی میکنند، در حالی که نرمافزارهای Final Cut Pro و Avid Media Composer برای استفاده از این فرمتها نیاز به نصب افزونه از کانن دارند.
فیلمبرداری Raw این امکان را فراهم میآورد که تنظیمات روشنایی (که اغلب به اشتباه به عنوان تنظیمات "ISO" یا "نوردهی" توصیف میشود) و تصحیح تعادل رنگ سفید به میزان بیشتری انجام شود، نسبت به فیلمهای فشرده و گاما-کدگذاری شده. با این حال، این تفاوت به اندازه تفاوت Raw و JPEG در عکاسی نیست، زیرا فایلهای 10 بیتی Log میتوانند خروجی حسگر را بهطور کامل کدگذاری کرده و برای ویرایشهای تنالی طراحی شوند، در حالی که JPEGها اینطور نیستند. همچنین فیلمهای Raw معمولاً 12 بیتی هستند.
فیلمبرداری به صورت Raw همچنین کنترل بیشتری بر کاهش نویز و تیزکردن تصاویر فراهم میکند، که معمولاً در فایلهای گاما-کدگذاری شده اعمال میشود. این ویژگی آزادی بیشتری به شما میدهد، اما یک مرحله اضافی به روند کار اضافه میکند.
فیلمبرداری فشرده گزینههای فیلمبرداری فشرده در R5 II گستردهتر هستند و انتخابهایی برای فیلمبرداری 8K یا 4K مشتقشده از 8K تا حداکثر 30 فریم بر ثانیه ارائه میدهند. این گزینهها در نسبت تصویر 1.89:1 DCI یا در قالب 16:9 UHD قابل دسترسی هستند که کمی از لبههای فیلم را برش میدهد.
R5 II همچنین میتواند فیلمبرداری 4K DCI یا UHD را بهصورت زیرنمونهبرداریشده تا حداکثر 120 فریم بر ثانیه انجام دهد، در حالی که زاویه دید حفظ میشود. سرعت شاتر رولینگ برای 8K DCI 12.6 میلیثانیه (تقریباً 1/80 ثانیه) اندازهگیری شده است، که نشان میدهد دلیل اصلی فیلمبرداری با کیفیت پایینتر و زیرنمونهبرداریشده، دستیابی به نرخ فریمهای سریعتر یا اجتناب از مشکلات حرارتی است، نه کاهش شاتر رولینگ.
علاوه بر این، گزینههای DCI و UHD 4K از بخش تقریباً APS-C حسگر نیز موجود است. همچنین گزینههایی برای ضبط فیلم Full HD با رزولوشن 2048x1080 بهصورت کامل یا برشخورده از لبهها تا حداکثر 240 فریم بر ثانیه وجود دارد که نسخههای APS-C از هرکدام تا حداکثر 120 فریم بر ثانیه قابل انتخاب هستند.
C-Log2 و C-Log3 EOS R5 II قابلیت ضبط فیلم C-Log2 و C-Log3 را بهدست میآورد. C-Log3 نسخهای گستردهتر از پروفایل C-Log اصلی است، اما C-Log2 یک منحنی است که برای کدگذاری دامنه دینامیکی گستردهتری طراحی شده است. EOS R5 II اولین دوربین خارج از خط Cinema EOS است که قادر به ضبط فیلم C-Log2 میباشد، که استفاده از آن را در یک جریان کاری به همراه دوربینهای Cinema EOS بسیار آسانتر میکند.
فرمتهای XF-AVC S و XF-HEVC S برای افزایش سازگاری متقابل، فرمتهای XF-AVC S و XF-HEVC S انتخاب شدهاند که مشابه فرمتهای مورد استفاده در دوربینهای Cinema EOS و خطوط دوربینهای حرفهای کانن هستند. هر دو گزینه امکان ضبط 10 بیت 4:2:2 را فراهم میکنند، اما فرمت XF-AVC S مبتنی بر H.264 در صورت انتخاب زیرنمونهبرداری رنگ 4:2:0 به 8 بیت کاهش مییابد، در حالی که فایلهای XF-HEVC S مبتنی بر H.265 این امکان را به شما میدهند که برای ضبط 4:2:0 از انتخاب 8 یا 10 بیت استفاده کنید.
ضبط فیلم HDR PQ EOS R5 II همچنان قادر به ضبط فیلم HDR PQ برای نمایش بر روی نمایشگرهای HDR است. جالب است که گزینه HDR PQ میتواند با حالت HDR Video ترکیب شود که بهطور همزمان فیلمبرداری معمولی و بدون نوردهی را ضبط میکند تا هایلایتهای اضافی به نتیجه نهایی اضافه کند (تا 8K/30 یا 4K/60).
ضبط دوگانه این دوربین همچنین گزینه ضبط دوگانه را دارد که به شما این امکان را میدهد که تصاویر JPEG با وضوح UHD 8K (7620x4230px) را روی یک کارت ضبط کنید، در حالی که دوربین همزمان ویدیوی Full HD تا 30 فریم بر ثانیه را روی کارت دیگر ضبط میکند. این ویژگی نیاز به باتری LP-E6P قدرتمندتر دارد و به طور طبیعی به این معناست که تنظیمات سرعت شاتر به هر دو فیلم و تصاویر ثابت اعمال میشود، اما دوربین میتواند تصاویر ثابت را تا 7.5 فریم بر ثانیه ضبط کند، بسته به اینکه ویدیو 30p یا 25p ضبط شود.
گیرههای جانبی EOS R5 II EOS R5 II میتواند با گیره باتری BG-R20 به قیمت 350 دلار که همچنین برای دوربینهای R5، R6 و R6 II قابل استفاده است، جفت شود. علاوه بر این، دو گیره جانبی اضافی برای استفاده اختصاصی با این دوربین طراحی شدهاند. اولین گیره BG-R20EP است که شامل یک پورت اترنت با اتصال 2.5 Base-T و قیمت 500 دلار میباشد. گیره سوم، CF-R20EP است که دارای فن و پورت اترنت برای کشیدن هوای خنک از داخل دوربین بهمنظور کاهش دما هنگام فیلمبرداری طراحی شده است و با قیمت 400 دلار عرضه میشود. این ویژگی میتواند مدت زمان فیلمبرداری را در حالتهای ویدیویی مختلف بهبود بخشد و به حفظ عملکرد دوربین در شرایط دمایی بالا کمک کند.
همچنین کانن جزئیاتی را منتشر کرده است که نشان میدهد دوربین EOS R5 II چقدر میتواند قبل از داغ شدن به ضبط ویدئو ادامه دهد. این اطلاعات به فیلمبرداران کمک میکند تا تصمیم بگیرند که آیا به گیره فن نیاز دارند یا نه.
مقایسه با دیگر دوربینها
دوربین Canon EOS R5 II بهطور واضح جانشین EOS R5 و همچنین ادامهدهنده طبیعی سری EOS 5D است، که در بین عکاسان و فیلمبرداران حرفهای و علاقهمند محبوبیت زیادی دارد. رقابت اصلی این دوربین همچنان از سمت نیکون است، بهویژه با دوربین Z8 که قصد دارد همانند دوربینهای پیشین سری D800 DSLR، عملکردی مشابه ارائه دهد.
در حال حاضر، هیچ رقیب دیگری با ویژگیهای مشابه این دو دوربین وجود ندارد. سونی دوربین a7R V را برای عکاسان با نیاز به وضوح بالا معرفی کرده است، اما این دوربین از نظر سرعت و قابلیتهای ویدیویی نمیتواند با دوربینهای کانن و نیکون رقابت کند. همچنین، دوربین a1 که ترکیبی از سرعت بالا و برخی ویژگیهای ویدیویی را ارائه میدهد، بهویژه به سمت کاربران حرفهای متمایل است و قیمت آن نیز بهشدت در این راستا تعیین شده است. این دوربین در حال حاضر کمی قدیمی است و میتوان آن را با قیمتی کمتر از قیمت لیست خریداری کرد، اما هدف اصلی آن رقابت با دوربینهای Z9 و R3/R1 بوده است. ما این دوربین را بیشتر برای مقایسه کلی ذکر کردهایم تا رقابت مستقیم.
ارتقاهایی که در EOS R5 II اعمال شده، این دوربین را حداقل به سطح دوربین Nikon Z8 میرساند. ویژگیهایی مانند شوتینگ سریعتر Raw، ضبط ویدیوی 8K/60 Raw برای کسانی که میتوانند اندازه فایل را مدیریت کنند، و اضافه شدن ابزارهای پشتیبانی ویدیویی که در مدل قبلی کمی کمبود داشتند، از جمله این ارتقاها هستند.
در این مقایسه، ممکن است جزئیات دقیقتری مانند حالت شناسایی شخص ثبتشده و الگوریتمهای رفتار خودکار فوکوس برای فعالیتهای خاص نیز تعیینکننده باشد. نحوه عملکرد این ویژگیها میتواند، حداقل برای عکاسان حرفهای که به عکاسی سوژههای خاص علاقه دارند، مشخص کند که کدام دوربین، EOS R5 II یا Nikon Z8، در رقابت دو شرکت برای پیشرفت در این زمینه پیشی میگیرد.
بدنه و نحوه استفاده
دوربین Canon EOS R5 Mark II در قسمت بالای راست شانه، نمایشگر تنظیمات و کنترلها را نشان میدهد. به جز تغییر مکان سوئیچ روشن/خاموش، کانن تغییرات زیادی در طراحی کنترلهای این مدل اعمال نکرده است. توجه ویژهای باید به کاور لاستیکی بزرگ که از کفش چندمنظوره جدید محافظت میکند، داشته باشید.
بدنه EOS R5 Mark II تقریباً مشابه مدل قبلی است، بهطوریکه گریف باتری BG-R20 میتواند با مدل قبلی هم سازگار باشد. تنها تغییر عمده خارجی این است که مانند EOS R6 II، سوئیچ روشن/خاموش که قبلاً در گوشه بالای سمت چپ بود، اکنون به سوئیچ عکس/ویدئو تبدیل شده است. کنترل روشن/خاموش حالا در اطراف دایال فرمان عقب و در بالای صفحه قرار دارد. این تغییر ممکن است باعث ناراحتی کسانی شود که به نحوه استفاده از مدل قبلی عادت کردهاند، اما پس از چند روز استفاده، تغییر به حالت عکس بهجای جستجو برای سوئیچ روشن/خاموش به یک عادت طبیعی تبدیل خواهد شد.
این تغییر منفی نیست زیرا ما بهطور کلی از نحوه عملکرد R5 اصلی راضی بودیم. این دوربین نسبتاً بزرگ است اما دستهاش بهخوبی طراحی شده و متناسب است. کنترلها بهخوبی جایگذاری شدهاند و استفاده طولانیمدت از آنها راحت است.
منوی جدید
دوربین EOS R5 Mark II یکی از نادرترین تغییرات را تجربه کرده است: تغییر در چیدمان منوی کانن. علاوه بر بخشهای آشنای منو، حالا یک تب جدید با رنگ زیتونی وجود دارد که شامل تمامی گزینههای سفارشیسازی کنترلها است، بنابراین همه آنها بهراحتی در دسترس هستند. این تب شامل تنظیمات سفارشیسازی برای حالت عکس و پخش نیز میشود.
ویزور
EOS R5 Mark II هنوز از پنل OLED با دقت 5.76 میلیون نقطه استفاده میکند و بزرگنمایی 0.76x را حفظ کرده است، اما اپتیک آن بهطور قابلتوجهی بازطراحی شده تا امکان استفاده از AF کنترل چشم را فراهم کند. این تغییر باعث میشود که یابنده هنگام نگاه کردن به دوربین بزرگتر به نظر برسد، اما در عمل اندازه آن تغییر نمیکند. پنل OLED جدید میتواند بسیار روشنتر از پنل موجود در R5 اصلی باشد، اگرچه به اندازه پنل R1 روشن نیست. این پنل همچنین امکان استفاده از حالت «شبیهسازی یابنده نوری» که در EOS R3 دیده شده، را فراهم میکند، اما قادر به پیشنمایش دقیق تصویربرداری HDR PQ نخواهد بود. همچنین، یک افزایش 1 میلیمتری در نقطه دید وجود دارد که به 25 میلیمتر میرسد، به این معنی که میتوانید تمام پنل یابنده را از فاصله کمی دورتر مشاهده کنید. صفحهنمایش عقب همچنان همان صفحه 3.2 اینچی با 2.1 میلیون نقطه است که کاملاً قابل چرخش است.
کفشک چندمنظوره
EOS R5 Mark II از کفش چندمنظوره EOS R3 بهره میبرد. این کفش یک ردیف اتصالات دارد که میتوانند برای ارسال سیگنال دیجیتال صدا به دوربین، استفاده از میکروفن دیجیتال استریو DM-E1D، تأمین برق به فلاش رادیویی استریو ST-10 یا ایجاد اتصال داده سیمی به گوشی هوشمند اندرویدی از طریق آداپتور AD-P1 استفاده شوند. خود کفش مهر و موم شده است، اما برای حفظ مهر و موم مقاوم در برابر آب باید از آداپتور AD-E1 استفاده کنید.
اسلات کارت حافظه
EOS R5 Mark II یک اسلات کارت CFexpress Type B و یک اسلات SD UHS-II دارد، بنابراین احتمالاً همیشه کارتی خواهید داشت که با دوربین سازگار باشد. این همچنین به این معناست که برخی حالتهای ویدیویی که نیاز به سرعت بالا دارند، نمیتوانند روی کارتهای کوچکتر و کندتر ذخیره شوند.
باتری
دوربین EOS R5 Mark II از باتری جدید LP-E6P استفاده میکند، اما همچنین میتواند از باتریهای LP-E6N یا E6NH موجود نیز پشتیبانی کند (البته باتری E6 اصلی قابل استفاده نیست). باتری LP-E6P قدرت بیشتری نسبت به نسخههای قبلی فراهم میکند که برای عملکردهای ضروری مانند عکاسی پیشتسلسلی، خروجی HDMI Raw، عکاسی و فیلمبرداری همزمان و استفاده از دستگاههای پرقدرت نصبشده روی کفش چندمنظوره لازم است. این عملکردها و بهترین عملکرد دوربین ممکن است با باتریهای قدیمی در دسترس نباشد.
با باتری جدید، رتبهبندی CIPA برای تعداد شاتها با هر بار شارژ 250 عکس است (حدود 15% بیشتر از R5 اصلی) و با استفاده از LCD این عدد به 540 عکس میرسد که 70% افزایش داشته است. بهطور معمول، تست CIPA بسیار سختگیرانهتر از استفاده واقعی است و این اعداد در شرایط عادی بیشتر کاربرد دارند. این اعداد بد نیستند.
دوربین میتواند از طریق USB شارژ شود، اما برای تأمین برق دوربین از طریق USB، به آداپتور PD-E2 جدید یا یک منبع تغذیه USB PD پرقدرت نیاز است.
Autofocus (فوکوس خودکار)
دوربین Canon EOS R5 II از همان سیستم فوکوس خودکار (AF) و تنظیمات مدل EOS R1 بهره میبرد که برای مواجهه با چالشهای عکاسی در موقعیتهای پیچیده طراحی شدهاند، بهویژه در شرایطی که به دقت و سرعت بالا نیاز است. با این حال، استفاده از این سیستم پیچیده نیست و حتی میتوان آن را ساده نیز استفاده کرد.
در قلب سیستم فوکوس این دوربین، 8 حالت مختلف منطقه فوکوس خودکار وجود دارد که از یک نقطه کوچک تا انتخاب تمام قاب را شامل میشود و به دوربین این امکان را میدهد که بهطور دقیق منطقه فوکوس را انتخاب کند. این حالتها شامل سه منطقه قابل سفارشیسازی هستند که میتوانید اندازه و شکل منطقه فوکوس را به دلخواه تنظیم کنید. با فشردن دکمه 'Info'، ردیابی سوژه فعال میشود، به این معنا که نقطه AF بهطور خودکار دنبال هر سوژهای که در هنگام شروع فوکوس مشخص کردهاید، حرکت میکند.
همچنین، نسخههایی از حالتهای Spot، Single Point و Expanded با نماد قفل وجود دارند که از جابهجایی ردیابی در اطراف قاب جلوگیری میکنند. این ویژگی این امکان را میدهد که بین حالتهای ردیابی و غیر ردیابی بهراحتی جابجا شوید بدون آنکه نیاز به غیرفعال کردن کلی ردیابی باشد. بهطور مشابه، دوربینهای حرفهای Canon گزینهای در منو دارند که به شما این امکان را میدهد که تنها مناطق AF مورد استفاده معمولی خود را فعال کنید تا انتخاب آنها سریعتر شود.
حالتهای شناسایی سوژه نیز بخشی از ویژگیهای EOS R5 II هستند که به دوربین این امکان را میدهند که افراد، حیوانات یا وسایل نقلیه را شناسایی کند. همچنین یک حالت 'Auto' وجود دارد که تلاش میکند تا هر سه نوع سوژه را شناسایی کند. ما بیشتر از حالت شناسایی افراد استفاده کردیم و آن را بسیار مؤثر یافتیم. این سیستم با نقطه AF انتخابی شما هدایت میشود، بنابراین میتوانید نقطه فوکوس را بهراحتی به هر سوژهای در هر قسمت از قاب منتقل کنید و دوربین بهطور هوشمندانه آن سوژه را اولویت قرار میدهد.
اگرچه سیستم بهطور کلی سوژههای نزدیک به نقطه AF را دنبال میکند، اما انتخابی بودن آن این امکان را میدهد که بیشتر مواقع بتوانید حالت شناسایی افراد را فعال نگهدارید، حتی زمانی که در حال عکاسی از سوژههای دیگر هستید.
حالت Blur/Out of Focus (تاری/خارج از فوکوس) یکی دیگر از ویژگیهای جالب این دوربین است که به شما کمک میکند تا بهسرعت تصاویر فوکوسشده را از سایر تصاویر جدا کنید. این ویژگی بهویژه زمانی مفید است که بخواهید تصاویر دقیقاً فوکوسشده را شبیهسازی کنید.
سیستم کنترل چشم (Eye Control) نیز در این دوربین وجود دارد که تجربهای شهودی برای انتخاب سوژه فوکوس بهطور مستقیم از طریق نگاه شما فراهم میکند. هرچند در برخی شرایط، ممکن است نیاز به کالیبراسیون مجدد سیستم داشته باشید، اما بهطور کلی این ویژگی بهراحتی و با دقت سوژههای مدنظر شما را دنبال میکند.
در آزمایشهای استاندارد AF که در یک رویداد ورزشی انجام شد، این دوربین عملکرد عالی داشت و توانست سوژهها را بهخوبی دنبال کند. در شرایط پیچیده مانند تغییر سرعت حرکت در هنگام پیچیدن، سیستم AF حتی در پیچها هم عملکرد قابلقبولی از خود نشان داد.
در بخش ویدیو، EOS R5 II میتواند ویدیوهای 8K را تا 60 فریم بر ثانیه بهصورت خام (Raw) و یا 8K/30 را بهصورت فشرده ضبط کند. همچنین، میتواند ویدیوهای 4K را تا 120 فریم بر ثانیه ضبط کند. با این حال، توجه داشته باشید که برای ضبط ویدیوهای 8K با فریمریت بالا، به 30 فریم بر ثانیه محدود است. همچنین، با استفاده از سنسور Stacked CMOS، مشکل rolling shutter (تأخیر در نمایش تصویر) بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
برای فیلمبرداران حرفهای، این دوربین قابلیتهایی از جمله Canon Log 2 را ارائه میدهد که دامنه دینامیکی وسیعتری را در مقایسه با مدلهای قبلی فراهم میکند. این ویژگی به شما این امکان را میدهد که تصاویر با کیفیت بالاتری ضبط کرده و از LUTهای طراحیشده برای دوربینهای Cinema EOS بهرهبرداری کنید.
بهطور کلی، EOS R5 II با داشتن ویژگیهای پیشرفته در زمینه عکاسی و فیلمبرداری، انتخابی عالی برای عکاسان و فیلمبرداران حرفهای است که به دنبال عملکرد بالا و کیفیت تصویر بینظیر هستند.
نتیجهگیری
مزایا:
- کیفیت تصویر عالی در شرایط مختلف
- اتوفوکوس بسیار سریع با ردیابی مؤثر سوژه
- حالت Action Priority برای کمک به ثبت تصاویر ورزشی خاص
- سیستم Eye Control که میتواند روشی سریع و شهودی برای انتخاب سوژه باشد
- پر از ویژگیهای متناسب با انواع مختلف عکاسی
- ابزارهای پشتیبانی ویدیویی خوب، از جمله نمایشگر موج صوتی
- انتخاب جریانکاری Raw یا Canon Log 2
- گریب فن اختیاری در صورت نیاز به زمانهای ضبط طولانیتر یا بازیابی سریعتر
- سیستم Blur/Out-of-focus که کمک میکند تا بهترین عکسها را پیدا کنید
- آرایش جدید منو که فهم آن را آسانتر کرده است
- گزینههای ارتقاء و کاهش نویز در داخل دوربین که ممکن است مفید باشند
معایب:
- کاهش جزئی دامنه دینامیکی که ممکن است روی تصاویر با پردازش شدید تأثیر بگذارد
- همه کاربران ممکن است Eye Control را قابل اعتماد نیابند
- محدودیتهای دما که نیاز به دقت در انتخاب حالتهای ویدیویی پیچیدهتر دارند
- نمایشگر موج صوتی نسبتاً کوچک است و قابل جابجایی نیست
- هیچ راهی برای دسترسی سریع به حداقل سرعت شاتر Auto ISO وجود ندارد
- تشخیص Blur/Out-of-focus فقط برای فایلهای JPEG با سوژههای شناسایی شده در حالت e-shutter کار میکند و در شناسایی تصاویر تیز کارایی بالایی ندارد
نتیجهگیری:
دوربین EOS R5 II در اکثر جنبهها نسبت به مدل قبلی خود بهبود یافته است. این دوربین سریعتر عمل میکند، سیستم فوکوس خودکار بهتری دارد، ابزارهای ویدیویی پیشرفتهتری ارائه میدهد و از همه مهمتر، سیستم Eye Control AF کانن را دارد. چه به عکاسی ورزشی علاقه داشته باشید، چه به عکاسی منظره یا ویدیو، EOS R5 II مزایای زیادی نسبت به مدل قبلی خواهد داشت.
نتیجهگیری کلی این است که این دوربین تقریباً میتواند هر چیزی را که از آن انتظار دارید انجام دهد. همراه با دوربین Nikon Z8، این دوربین یکی از جامعترین مدلهایی است که تاکنون دیدهایم و قیمت آن با دوربینهای سری EOS 5D سازگار است. کار با این دوربین راحت بود و کنترلهای آن بهخوبی در جای خود قرار گرفتهاند. رابط کاربری آن هم به سرعت برای ما آشنا شد، هرچند بهتر بود یک روش سریع برای تنظیم حداقل سرعت شاتر در حالت Auto ISO وجود داشته باشد.
در واقع نگرانی اصلی ما این نبود که دوربین نتواند کار خاصی انجام دهد، بلکه بهخاطر قابلیتهای زیادش، برای ما دشوار بود که خود را به جای طیف وسیعی از عکاسانی بگذاریم که ممکن است آن را خریداری کنند. ما تلاش کردیم عکاسی ورزشی انجام دهیم، اما وقت کافی برای امتحان عکاسی از مناظر، حیات وحش یا رویدادهای دیگر و همچنین ضبط ویدیوهای مختلف نداشتیم. دوربین EOS R5 II بهسادگی کارهای زیادی را بهخوبی انجام میدهد و ما نتواستیم تصویر کاملی از توانمندیهای آن به دست آوریم.
بنابراین، اگرچه ما از عملکرد دوربین در عکاسی بسکتبال قبل از عرضه بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم، فرصت کافی برای آزمایش کامل آن را نداشتیم. اگر عکاسی ورزشی یا فوتبال برای شما اهمیت دارد، احتمالاً این دوربین میتواند مزیت بزرگی برای شما باشد. اما پیشنهاد میکنیم که ابتدا دوربین را اجاره کنید تا خودتان آن را تست کنید.
اگر دوربین جدیدی ندارید، EOS R5 II به راحتی توصیه میشود. این دوربین دامنه وسیعی از کارها را انجام میدهد و بیشتر آنها را بهطور فوقالعادهای انجام میدهد. از نظر عملکرد، تفاوت چشمگیری با Nikon Z8 ندارد، اما اگر لنزهای کانن دارید و میخواهید آنها را نگه دارید، این دوربین گزینه بسیار جذاب و همهکارهای است.
اگر از EOS R5 ارتقا میدهید، داستان کمی پیچیدهتر است. اگر ویدیو ضبط میکنید، مزایای مدل جدید کاملاً مشهود است. اگر عکاسی شما شامل ثبت لحظات ورزشی است، سیستم فوکوس خودکار پیشرفتهتر و شوتینگ پیاپی بهتر در مدل جدید ممکن است ارزش ارتقا را داشته باشد. اما اگر هیچکدام از این دو ویژگی برای شما مهم نیستند، تصمیمگیری برای ارتقا کمی دشوار خواهد بود.
مقایسه با رقبا
مهمترین رقیب EOS R5 II خود مدل EOS R5 است. مدل جدید بهطور کلی در تمام جنبهها بهبود یافته و به نظر میرسد که انتخاب EOS R5 II بهجای مدل قبلی منطقی باشد. برای بسیاری از عکاسان، ارزش پرداخت مبلغ اضافی برای EOS R5 II وجود دارد. اما اگر عکاسی شما شامل سوژههای سریعالحرکه یا ضبط ویدیو نیست، تصمیمگیری دشوار خواهد بود و ممکن است بستگی به این داشته باشد که سیستم Eye Control AF برای شما به درستی عمل کند یا خیر.
EOS R5 II در رقابت مستقیم با Nikon Z8 قرار دارد. هر دو دوربین بسیار سریع هستند و سیستم فوکوس خودکار فوقالعادهای دارند. کانن میتواند عکسهای Raw را سریعتر ثبت کند، در حالی که نیکون ویژگیهای ویدیویی بهتری مانند oversampled 4K/60 دارد که بهطور مستقیم از دوربین ارائه میشود. سیستم فوکوس خودکار پیشرفته Action Priority و Eye Control کانن میتواند این دو دوربین را از هم متمایز کند، بهویژه برای عکاسان ورزشی که به فوکوس دقیق و سریع نیاز دارند. اما تفاوتهای میان این دو دوربین آنقدر چشمگیر نیست که لنزها برای بیشتر عکاسان اهمیت بیشتری نسبت به خود دوربینها پیدا کنند. اگر شما لنزهای RF یا Z-mount دارید، یا ترجیح خاصی برای لنزهای هر برند دارید، این موضوع احتمالاً از خود دوربینها مهمتر خواهد بود.
سونی رقابتی مشابه با EOS R5 II ارائه نمیدهد. مدل حرفهای a1 قیمت بالاتری دارد، در حالی که a7R V هیچگاه به سرعت EOS R5 II نمیرسد. سونی a7R V حسگری با پیکسلهای بیشتر دارد و برای عکاسی منظره مناسبتر است، اما در مقایسه با کانن، در دیگر زمینهها تواناییهای محدودتری دارد.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران